Instagram har blivit ett nyckelverktyg för många företag att marknadsföra sig via. Appen innebär en möjlighet att nå ut till en yngre generation som tidigare har varit svår att få kontakt med. En stor anledning till appens effektivitet är att det är relativt lätt att kommunicera via tilltalande bilder men framförallt via influencers som redan har en ingång hos dom unga/inbitna följarna.
Sociala medier har förändrat hela marknaden
Facebook, instagram och snapchat är ett par utmärkta exempel på var många företag lägger sin stora marknadsföringsbudget idag. Många småföretag som till exempel bedriver en mindre ehandel så när på överlever tack vare just sociala medier. Att systematiskt använda sig av apparnas algoritmer och influencers inom rätt område och nisch gör att du direkt får en större träffsäkerhet.
Facebooks algoritmer för annonsering är riktigt bra. Algoritmen följer bland annat folks beteenden och visar annonser utefter interaktioner och intressen. Detta gör att du som annonsör lätt kan träffa rätt målgrupp och potentiella kunder utan att behöva betala för visningar för folk som inte är relevanta för just dig.
Samma sak gäller förstås för instagram också. Där är dock influncers det absolut bästa redskapet. Tar du hjälp av människor med stora plattformar som skapat sig en egen följarskara inom sin nisch så har du direkt ett perfekt ”annonsverktyg”, så länge du väljer rätt samarbeten.
Det finns så klart mycket du behöver ta hänsyn till när du väljer influencer att samarbeta med. En sak är relevans förstås. Men även antalet följare(och om dom är äkta?). Det kan även vara bra att se så att influencern har samma värderingar, att dom inte marknadsför saker som du inte vill bli förknippad med. I en värld där alla vill sälja något så handlar det om förtroende. Förtroende är svårt att skapa på kort sikt men där kommer dessa samarbeten in.
Hittar du rätt så är det dock ett gyllene läge. Många ser upp till, vill vara som och litar på dom influencers man håller nära och kan dom då tänka sig att rekommendera dig och dina produkter så har du kommit långt.
Exempel på produkter som trendat på instagram
Många företag har som sagt flyttat sin marknadsföring till sociala medier. Men samtidigt har det även uppkommit företag ur sociala medier, som helt och enbart använder sociala medier som sin kanal för att nå ut.
Några produkter som ofta återkommit det senaste året hos olika influencers är bland annat produkter för att bleka tänderna, klockor och solglasögon. Även om du själv kanske inte får upp just detta i ditt flöde, beroende på hur du ”rör dig” på plattformarna, så är det produkter som är ständigt återkommande i det hela.