Att synas online är idag helt avgörande för många företag och bolag. Det ser vi inte minst inom e-handelbranschen som kanske är det mest uppmärksammade exemplet i massmedia.
Varför är det viktigt att synas online idag?
Många företag har idag inte hängt med i utvecklingen kring den digitala marknaden och har därmed tappat mark gentemot konkurrenterna. Det är idag inte helt ovanligt att vi får läsa om etablerade företag som antingen tvingats sättas i konkurs eller ”sadlar om” för att fokusera mer på den digitala marknaden. I regel för att man har insett att marknaden inte längre ser ut som den gjorde för bara några år sedan.
Gör man det rätt och är kostnadsmedveten kring sitt utförande kan man idag nå ut till en otroligt mycket större publik. Båda snabbare och effektivare. Än genom mer traditionella tillvägagångssätt. Det är inte heller helt ovanligt att man gör stora besparingar genom en mer digitaliserad inställning. Hyror, lagerhållning och billigare marknadsföring är bara ett par exempel.
Hur kan man som företag ge sig själv ett försprång?
Det finns en uppsjö av tillvägagångssätt för att etablera sig som en stark aktör digitalt och därmed synas online i en större utsträckning, bland annat med hjälp av influencers. Men det finns en metod som är den överlägset mest använda och effektiva – sökmotoroptimering.
SEO(sökmotoroptimering) bygger kort sagt på att man, precis som det låter, optimerar sin sida och sitt innehåll på så sätt att Google(och andra sökmotorer) anser att ditt innehåll är givande, relevant och riktigt för dom sökningar som görs.
Om du driver en e-handel där du säljer cyklar och någon söker på ”billiga cyklar” på Google vill du kort och gott att ditt innehåll utifrån Googles regler och algoritmer, ska vara det mest relevant och på så sätt visas så högt upp som möjligt i sökresultaten. Allra helst högst upp, för att på så sätt få kunden att välja din kanal.
Den stora fördelen med SEO är att man fångar upp den organiska trafiken. Som i sig är relativt billig kontra den köpta (marknadsföringen)trafiken.
Investera i sökmotoroptimering
Bör man då investera i SEO? Mycket går att göra själv och att lära sig grunderna innan man tar kontakt med en webbyrå är att rekommendera. Men allt handlar om hur mycket tid och resurser du, ni, har.
Att lära sig grunderna inom sökmotoroptimering är relativt enkelt. Man kommer långt på att läsa artiklar, böcker och lyssna på poddar. Så har man inte så mycket tillgångar så bör man starta på egen hand. Även om det såklart går att få en betydligt större effekt om man tar kontakt med en webbyrå i ett tidigt skede.